Lider w świecie COVID-19

with Brak komentarzy
lider strategia

Podczas gdy bycie liderem jest rolą, którą osiąga się w organizacji, sposób prowadzenia i pełnienia tej roli jest wyborem, który liderzy dokonują każdego dnia. 

 

Te wybory mają krytyczny wpływ na kulturę organizacji i zdolność członków do działania. W jaki sposób liderzy działają: niezależnie czy razem z Managerami, ma wpływ na to jak mogą pomóc inspirować najlepszych w naszych zespołach, pozwolić im być prawdziwymi wzorami do naśladowania dla innych członków organizacji i kształtować kulturę w bardziej pozytywny i konstruktywny sposób.

Czasami jednak łatwiej to powiedzieć niż zrobić zwłaszcza w czasach niepewności i kryzysu.

Ale co, jeśli Ty jesteś liderem? Co jeśli ludzie szukają u Ciebie spokoju i pewności w czasie, gdy czujesz się tak niepewnie i niespokojny jak oni? Pierwszą osobą, którą musisz przewodzić, jesteś TY sam.

Peter Fuda – współtwórca 7 metafor transformacji przywództwa radzi w jaki sposób liderzy powinni zadbać o siebie.

Po pierwsze, bez względu na to, jak doświadczeni są liderzy mają z pewnością swoje własne obawy, zmartwienia i niepewność; to czyni ich ludźmi.

Poniżej kilka wskazówek jak lepiej radzić sobie z własnymi niepewnościami i zmartwieniami, aby w tym czasie dobrze wypełniać swoją rolę.

Oczywiście istnieje wiele taktyk, które mogą być pomocne, ale następujące trzy to te, które są niezbędne.

  1. Podnieś swoje samopoczucie

 Nasze zdrowie ma kluczowe znaczenie zawsze, ale jeszcze ważniejsze, gdy otacza nas pozorny chaos. Niestety chaos może sprzyjać utracie samodyscypliny i wzrostowi nieprzydatnych zachowań, takich jak spożywanie zbyt dużej ilości „wiadomości”, zminiejszenie ilości ćwiczeń, słabej jakości jedzenie, mniej snu, płytki oddech, praca przez całą dobę i tak dalej.

Zadbajmy najpierw o siebie, wówczas będziemy potrafili zadbać o firmę. Poniższe działania mogą pomóc;

  • Nadaj priorytet ćwiczeniom, diecie, głębokiemu oddychaniu i odpoczynkowi. Oprócz tego, że poczujesz się lepiej, prawdopodobnie zwiększy również poczucie własnej skuteczności i pewności siebie w momencie, gdy najbardziej go potrzebujesz.
  • Rozmawiaj z tymi, których kochasz, szanujesz i którzy dają ci energię. W miarę możliwości unikaj tych, którzy mają niezdrową miłość do dramatu.
  • Zawęź kanały pozyskiwania wiadomości do kilku zaufanych źródeł
  • Zwróć uwagę spędzany czas wolny. Czy oglądane programy i czytane książki pomagają ci poczuć się spokojnym i zrelaksowanym, czy też niespokojnym i zmartwionym?
  1. Przejście od oceny do percepcji

 „Widzimy świat nie takim, jakim jest, ale takim, jakim sami jesteśmy”. Ten cytat przypisuje się różnym osobom, między innymi Anais Nin, Immanuelowi Kantowi, Jo Coudertowi i Stephenowi Coveyowi.

Ktokolwiek to powiedział, jest to pojęcie szczególnie przydatne, biorąc pod uwagę niepewność, z jaką mamy teraz do czynienia. Czy twoje obawy są nieuniknioną reakcją na tę niepewność, czy są odzwierciedleniem tego, jak Ty sam się czujesz?

Mamy tendencję do myślenia o naszym osądzie jako obiektywnym i racjonalnym, podczas gdy w rzeczywistości jest on wysoce subiektywny i często bardziej skupiony na racjonalizacji naszej interpretacji wydarzeń niż „rzeczywistości”. Problem polega na tym, że kiedy oceniamy rzeczy, zbyt szybko, zbyt surowo i zbyt absolutnie, usztywniamy się zwiększając nasze poczucie bezradności.

Aby odzyskać poczucie sprawczości, nadziei i możliwości, musimy przejść od osądu do percepcji.

Być spostrzegawczym to być otwartym, dociekliwym, kreatywnym i wnikliwym to atrybuty, które są niezwykle przydatne dla lidera, zwłaszcza takiego, który próbuje poradzić sobie w trudnym środowisku.


Jeśli chcesz stać się mniej osądliwy i bardziej spostrzegawczy, następujące działania mogą ci pomóc w tej zmianie:

  • Zanim szybko odpowiesz sobie na pytanie „co to znaczy”, zadaj sobie pytanie „co jeszcze to może znaczyć?”
  • Zastanów się czy  używasz bezwzględnych przysłówków, takich jak „zawsze”, „nigdy” i „za każdym razem”. Te stwierdzenia są pewnymi oznakami osądu i bardzo często oznakami błędnej przesady.
  • Odłącz się od swojego ego i że musisz mieć rację. Zamiast tego skup się na tym, co jest pomocne a zniweluj to co jest nieprzydatne.
  • Stań się bardziej dociekliwy i otwarty. Zadaj więcej pytań. Aktywnie szukaj alternatywnych znaczeń w każdej sytuacji.
  • Zaakceptuj, że twoje emocje to Twój wybór. Nikt nie sprawi, że poczujesz coś bez twojej zgody. Wybieraj te emocje, które ci służą.
  1.  Zadaj lepsze pytanie

Niezależnie od tego, czy zdajesz sobie z tego sprawę, czy nie, twój mózg przez cały dzień zadaje i odpowiada na pytania. Jeśli czujesz się niepewnie lub niespokojnie, możesz założyć się, że większość twoich pytań jest nieprzydatna.

Dlaczego jestem niespokojny? Co jeśli sytuacja się pogorszy? Co jeśli nasi klienci odejdą? Oczywiście planowanie najgorszego scenariusza ma swoje miejsce, ale każde z tych pytań może wzbudzić uczucie zmartwienia, strachu i niepewności. Dobrą wiadomością jest to, że możesz zmienić swój stan emocjonalny i wyniki, po prostu zadając lepsze pytanie. Oto kilka pytań wzmacniających:

  • Jaki jest najlepszy wynik do osiągnięcia od tego momentu?

Po pierwsze, to pytanie działa, ponieważ zakłada, że istnieje rezultat. Co ważniejsze, zakłada się, że akceptujemy, gdzie jest „tutaj”. Sytuacja może nam się nie podobać, ale akceptujemy ją jako naszą rzeczywistość. Nie spędzamy czasu na żałowaniu, obwinianiu i tworzeniu syndromu ofiary.

  • Jak mogę wykorzystać tę sytuację do nauki i rozwoju?

Na siłowni akceptujemy fakt, że aby zbudować nowe mięśnie, musimy podnosić większe ciężary. Podobnie jest z przywództwem. To pytanie działa, ponieważ odwraca naszą uwagę od sytuacji i kładzie nacisk na proces uczenia się. Nie boimy się już sytuacji; przyjmujemy to, ponieważ stanowi okazję do rozwoju nowych „mięśni” przywódczych.

  • Jak mogę teraz „służyć” innym?

„Służba” jest szlachetnym zajęciem, być może najbardziej szlachetnym. Być w służbie innym, to żyć naszym celem i wpływać na osiąganie celów przez innych. Bardzo trudno jest odczuwać lęk, gdy koncentrujemy się na służeniu innym z tego prostego powodu, że musimy przenieść naszą uwagę z „moich zmartwień” na „ich potrzeby”.

Służba innym, otwiera kolejny punk do omówienia. Mianowicie, czego nasi Partnerzy i Klienci od nas oczekują w tym szczególnym czasie. Aby budować długotrwałe relacje powinniśmy nakierować nasze działania na budowanie PARTNERSTWA. Ten temat zostanie szerzej omówiony w części 3 – do której serdecznie zapraszam w przyszłym tygodniu. 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Zostaw Komentarz